t +31 (0)73 5130637
m info@dataprocessor.com

Blog

moerputtenbrug
 


Zo zet je PIM in om met minimale inspanning meer te verkopen
​​​​​​​

13 november 2020

 

​​​​​​​Het succes van een webshop staat of valt met goede productomschrijvingen. De statistieken liegen er niet om. Klanten willen voor aankoop weten wat ze kopen. Mist een goede omschrijving, of zijn de specificaties niet op orde? Dan haakt hij af. En dan hebben we het effect van goede omschrijvingen op de zoekresultaten nog niet genoemd. Maar hoe ga je dit realiseren als er – pak ‘m beet - 235.845 artikelen in je winkel liggen?

 

 

 

Voor een groothandel spreekt investeren in een Product Informatie Systeem (PIM) voor zich. Betere manieren om een ruim assortiment aan artikelen te beheren zijn er niet. Binnen PIM registreer je onder meer ETIM-kenmerken, prijsinformatie en logistieke gegevens. Met een dagelijkse feed zorg je dat wat de webshop op dit vlak laat zien, overeen stemt met de werkelijkheid. Vaak wordt deze feed ook ingezet om productomschrijvingen aan te leveren.

 

Kwaliteit en leesbaarheid bepaalt het succes van webshops


Vanuit een beheerperspectief heb je de boel zo goed geregeld. Maar naar de klant toe voldoet deze aanpak niet. Omschrijvingen in de dagelijkse feed die direct van de fabrikant komen, verschillen (zacht gezegd) enorm van kwaliteit en leesbaarheid. Een gemiste kans. Juist deze teksten bepalen het succes van jouw webshop.

 

PIM helpt productomschrijvingen aantrekkelijk maken


Lijkt het onbegonnen werk om (in drie talen) voor 235.845 artikelen hoogwaardige productomschrijvingen te maken? Dat is het niet. Jouw PIM-systeem bevat alle ingrediënten die je nodig hebt om vindbare en aantrekkelijke productomschrijvingen te maken. Veel gezochte en taalonafhankelijke trefwoorden zoals artikelnummer, merk, serie en type staan erin. Specifieke productkenmerken zijn weliswaar taalafhankelijk, maar kunnen binnen PIM in meerdere talen bewaard worden.

 

Zo verhoog je vindbaarheid en verkoopkansen


Goede productomschrijvingen zijn noodzakelijk om door zoekmachines gevonden te worden. Bovendien helpen ze klanten sneller tot aanschaf overgaan. Een hoogwaardige productomschrijving bestaat uit:

 

   
 

​​​​​​​

Aantrekkelijke tekst in de juiste taal;

Goede en relevante trefwoorden;

Alle specificaties van het product.

 

   
   

Een automatische tekstgenerator werkt sneller én beter


PIM bevat alles wat nodig is om een goede omschrijvingen te maken. De kunst is om het ook te gebruiken. Het kan als basis dienen om teksten te (laten) typen. Maar een automatische tekstgenerator voor PIM werkt sneller én beter. Deze stelt productomschrijvingen samen op basis van kenmerken in de PIM-database. Je hoeft geen beschrijvingen voor alle afzonderlijke artikelen te maken. In plaats daarvan geef je eenmalig aan welke kenmerken een omschrijving moet bevatten.

 


Jij maakt eenmalig definities, de software doet de rest


Alle artikelen zijn binnen de ETIM-classificatie onderverdeeld in artikelklassen met elk een eigen set unieke kenmerken. Een automatische tekstgenerator stelt op basis van per klasse vastgelegde productkenmerken beschrijvingen samen. Jij maakt eenmalig de definities per klasse en de software doet de rest. Omdat taalafhankelijke onderdelen binnen de ETIM-classificatie los zijn vastgelegd, kun je de omschrijvingen zelfs in meerdere talen laten genereren.

 


Verhoog je verkoopkansen met automatisch gegenereerde teksten


Automatisch gegenereerde teksten zijn in alle synchronisaties en importroutines van het PIM-systeem in te zetten. Daaronder valt ook de feed naar webshops. Met een relatief eenvoudige uitbreiding is PIM zo niet alleen onmisbaar voor logistiek en beheer van de groothandel, maar ook om de verkoopkansen van aangekoppelde webshops te verhogen.

   
         

 

 

 


Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een tekstgeneratormodule voor PIM?
Stuur een e-mail aan info@dataprocessor.nl. Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden.